Vem är jag?

DSC_5582 (Large)

Jag är en glad och positiv tjej som försöker kombinera livet som småbarnsmamma med att vara riksdagsledamot. Båda två är ju så fantastiskt roligt så man är ju i sanning privilegierad!

Jag gick med i Moderata Ungdomsförbundet när jag var 14-15 år eftersom skolfrågorna fångade mitt intresse och frågor rörande skola, barn och ungdom har fortsatt att vara mina hjärtefrågor. Därför är jag extra glad över att få sitta i utbildningsutskottet där förskola och entreprenöriellt lärande är två av de frågor jag arbetar med.

Uppvuxen på en liten gård i Eggvena som ligger i Herrljunga kommun förstod jag tidigt att det är ett särskilt virke i småföretagare. Jag såg hur mina föräldrar kämpade med att bygga upp sitt företag och tog starkt intryck av den drivkraft som drev dem och alla de småföretagare som omgav dem. Uttryck som ”att ge upp” finns inte i dessa människors vokabulär. De bygger Sverige och är med rätta stolta över det. Med detta i bakhuvudet fanns det ju aldrig något annat parti än Moderaterna och tillsammans med de orättvisor och felaktigheter jag fann i den svenska skolan så var engagemanget starkt och välgrundat!

Utbildningsfrågor har alltid varit det som drivit mig att arbeta politiskt, men det styrde också mitt yrkesval. Jag är lärare i svenska och engelska och har mestadels arbetat med ungdomar i åldern 13-16 år. Genom åren har jag också haft förmånen att ha många roliga uppdrag kopplade till utbildning; åtta år i SKL’s utbildningsberedning, GR’s utbildningsgrupp, ordförande i hemkommunens utbildningsnämnd och mycket mer.

Mina tre barn är fortfarande ganska små och jag har för närvarande en i grundskolan och två i förskolan. Detta gör att min inblick i dessa verksamheter är så god som daglig. De reformer vi nu genomför känns som en investering i mina och alla andra barns framtid och är verkligen steg åt rätt håll. Med min bakgrund känns det också roligt att få arbeta med entreprenörskap och det är viktigt att betona hur viktiga de reformer vi inför är avseende entreprenöriellt lärande. Men jag vill också driva på en utveckling av den svenska skolan som omfattar modern pedagogik och modern teknik. Där finns det fortfarande mycket att göra.

Kommentera